Annotationi brevissime sovra le rime di m. F.P. le quali contengono molte cose a proposito di ragion civile, sendo stata la di lui prima professione, a beneficio de li studiosi, hora date in luce, con la traduttione della canzona. Chiare fresche et dolc’aque. Italia mia. Vergine bella. Et del sonetto. Quando veggio dal ciel scender l’aurora. In Latino

Autore MANTOVA BENAVIDES, Marco (1489-1582).
Tipografo Lorenzo Pasquato
Dati tipografici Padova, 1566
Prezzo € 1.350,00
Annotationi brevisime sovra le rime di m. F.P.

4to (201x150 mm). (4), 171, (1 blank) leaves. With the printer's device on the title-page and the woodcut portraits of Petrarca and Laura on the verso. Contemporary limp vellum with manuscript title on spine, ties gone, outer lower corner of the back panel and lower portion of the spine repaired, some light browning, but a very good, genuine copy.

RARE FIRST EDITION of this important commentary on Petrarch's Canzoniere, already attributed to Mantova Benavides by Nicola Francesco Haym (Biblioteca italiana ossia notizie de' libri rari italiani, Milan, 1771, p. 441, no. 12; see also G. Melzi, Dizionario di opere anonime e pseudonime di scrittori italiani, I, p. 60).

“The appearance of his Annotationi brevissime on Petrarch's Rime… suggests a spurt of activity in leisure time pursuits following his semi-retirement in 1564. Yet even though he is no longer teaching full-time, Mantova connects with Petrarch collegially, a somewhat ironic relationship given the latter's avowed hatred of the subject his father had forced him to study in a misspent youth at the universities of Bologna and Montpellier… A pedagogical intent organizes Mantova's annotations into two books. First comes the commentary, attached to select lines and poems. The second part is a mini-dictionary of rhetoric… Examples drawn from the poet's verse illustrate classical figures of speech, Latin terms alphabetically ordered… this volume reveals how readers took possession of the great sonneteer, dissecting his lyric corpus to serve their own purposes. Mantova customizes Petrarch, alighting on passages with legal implications and providing a gloss. To this specialized apparatus he appends a refresher course on rhetoric, mastery of which was essential to any skilled forensic author. The content of those pithy sayings that the professor abstracts from the poet's story could well stand as a personal credo, illustrating stylistically his endless fondness for apophthegmatic diction” (V. Kirkham, Literary Pastimes of a Paduan Jurist, in: “ ‘Accessus ad Auctores'. Studies in Honor of Christopher Kleinhenz”, A. Alfie & A. Dini, eds., Tempe, AZ, 2011, pp. 479-480).

“Nelle Annotazioni brevissime, pubblicate nel 1566 in lingua mescidata di volgare e latino trapassanti sen-za ragione né regola dall'uno all'altro, il canzoniere petrarchesco è riconsiderato in una nuova veste: non più collezione di rime amorosette e lascive, né giardino di fiori spirituali, ma repertorio ‘pieno et abondevole di luoghi latini, della Scrittura Sacra, di Dialettica, d'Astrologia, di Philosophia, di Grammatica, di figure, d'argomenti...'. Il Mantova, in questo modo, crede di rispondere bastantemente all'invito del Bembo per una lettura delle rime organica e orientata da un vigile senso storico-linguistico, portando a conseguenze paradossali un'interpretazione del canzoniere quale degno Poema di Autore più tosto latino che Toscano: ipotesi non nuova del tutto ma nel commento del Mantova sostanziata di alcuni originali e curiosi presupposti. Nel parlare delle Rime come di un poema, o romanzo, i commentatori cinquecenteschi evidenziavano soprattutto la vera o presunta consistenza narrativa della vicenda d'amore e di pentimento che vi è allusa. Il Mantova, invece, non fa alcun cenno di questa pos-sibilità: il canzoniere è poema in primo luogo in quanto opera ornata e di elevato stile, cioè per mera qualificazione retorica…; in secondo luogo perché vi si esprime una costante che sarebbe, a quanto pare, una più o meno celata sapienza giuridica… Che quella ragion civile [cui si allude già nel titolo] sia una guida occasionalmente appropriata alla spiegazione delle Rime è, in sé, una pretesa non priva di interesse nella sua strampalatezza, stante la tesi che gli interrotti studi legali del Petrarca abbiano las-ciato una traccia nella sua opera poetica” (M. Pastore Stocchi, Marco Mantova Benavides e i Trecentisti maggiori, in: “Marco Mantova Benavides: il suo museo e la cultura padovana del Cinquecento. Atti della giornata di studio, 12 novembre 1983, nel 4. centenario della morte (1582-1982)”, I. Favaretto, ed., Padua, 1984, pp. 262-263; see also M. Guglielminetti, Petrarca 1566. Le ‘Annotazioni' di Marco Mantova Benavides, in: “Revue des Études Italiennes”, 29, 1983, pp. 170-179).

Marco Mantova Benavides was the scion of a Spanish family immigrated to Mantua, who later settled in Padua. He studied law and obtained the chair of jurisprudence at Padua University in 1515, a position he occupied for almost seventy years. Among his illustrious students were Giovanni Angelo de' Medici (later Pope Pius IV), Cardinal Antonio Carafa, Cardinal Cristoforo Madruzzo, Pier Paolo Vergerio, and many others. He was among the founding members of two important academies: Accademia degli Infiammati and Accademia degli Elevati. In 1545 he was knighted by Emperor Charles V, who also made him count Palatine. His stature in the Paduan cultural scene and beyond derived not only from his academic and humanistic pursuits, but also from his activities as a collector and patron of the arts as well. When the ‘Hall of the Giants' (Sala dei Giganti) in the Carrara Palace (now part of the University of Padua) was undergoing its campaign, Benavides built himself a new house near the church of Eremitani and Pietro Bembo's house. When it came time to decorate this palazzo around 1541, Benavides called upon the same team that had worked in the Sala dei Giganti, Domenico Campagnola, Gualtieri and Stefano dell'Arzere, and Lambert Sustris. The main body of the house was given over to Benavides' museum and huge library. Nor was the interior of his house Benavides' only concern: by 1544 was set up the colossal Hercules, he had commissioned from Bartolomeo degli Ammannati, which was far larger than any previous Renaissance statue (cf. I. Favaretto, ed., Marco Mantova Benavides: il suo museo e la cultura padovana del Cinquecento, Atti della giornata di studio, 12 novembre 1983, nel 4. centenario della morte, 1582-198, Padua, 1984, passim).

Among his immense literary production, mainly in the field of law, emerge, however, a vast epistolary and also some noteworthy literary works of which the present is one of the few published in the vernacular (cf. G. Vedova, Biografia degli scrittori padovani, Padua, 1836, I, pp. 564-579).

Edit16, CNCE 32984; Universal STC, no. 840248; M. Bianco, M. Mantova Benavides, Annotationi brevissime sovra le rime di M. F. Petrarca, Padova, Pasquale, 1566, in: “Petrarca e il suo tempo. Catalogo della Mostra di Padova (8 maggio-31 luglio 2004)”, G. Mantovani, ed., Geneva-Milan, 2006, pp. 534-535, no. IX/23; K. Ley, Ch. Mundt-Espin & Ch. Krauss, Die Drucke von Petrarcas ‘Rime', 1470-2000, Hildesheim, 2002, pp. 259-260, no. 268; B. Saraceni Fantini, Prime indagini sulla stampa padovana del Cinquecento, in: “Miscellanea di scritti di bibliografia ed erudizione in memoria di Luigi Ferrari”, Florence, 1952, p. 447, no. 210; L. Suttina, Bibliografia delle opere a stampa intorno a Francesco Petrarca, 1485-1904, Trieste, 1908, no. 205.

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