Delle lettere [...] Libro primo [-quarto]
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Delle lettere [...] Libro primo [-quarto]

Autore: CALMO, Andrea (1509?-1571)

Dati tipografici: Venezia [Camillo Pinzi], 1580


Four parts in one volume. 8vo. 43, (1 blank); 56; 65, (3, two of which are blank); 79, (1 blank) leaves. A-E8, F4; A-G8; A-H8, I4; A-K8. With the printer's device on each title-page. Contemporary limp vellum.

Adams, C-263; Basso, p. 119; Edit 16, CNCE 8587; Index Aureliensis, 129.695; V. Rossi, Saggio di una bibliografia delle lettere del Calmo, in: Andrea Calmo, “Le lettere”, (Torino, 1888), p. CXXX.

 

THIS IS A REPRINT of the first collective edition of the four parts with the title Delle Lettere also printed by Pinzi in 1572, which at its turn was a reprint of the edition printed by Domenico Farri in 1566 (cf. M. Berletti, Per il testo del Libro I delle Lettere di Andrea Calmo, in: “Filologia e critica”, XX, 1995, p. 490, where is shown in a synoptic table the interrelation of the various editions).

The first part of Calmo's letters was printed by Comin da Trino in 1547 under the title Piacevoli et ingegnosi discorsi in più lettere compresi e ne la lingua antica volgari dechiarati, while the second part, Il rimanente de le piacevoli et ingegnose littere, was issued in 1548 by the same printer. These both encoutered difficulties with the Venetian Inquisition and some changements had to be made during their printing (cf. C. Michielin, Il processo a Comin da Trino e Andrea Calmo. Implicazioni e consequenze di una sentenza su un testo ancora in tipografia, in: “Quaderni Veneti”, 22, 1995, pp. 9-30).

Calmo added to his letter collection a third part, entitled Supplimento delle piacevoli, ingeniose et argutissime lettere, in 1552. Another supplement, Il residuo delle lettere facete et piacevolissime amorose, was first printed at the end of the three part of Lettere by Domenico Farri in 1566. The various parts appeared separately or conjointly in various editions and under various titles until 1888, when Vittorio Rossi published in Turin Le lettere di Andrea Calmo riprodotte sulle stampe migliori, with an introduction and notes.

“In questo, che è uno dei più interessanti e singolari documenti del costume cinquecentesco non soltanto veneziano, sono fantasiosamente e bizzarramente mescholati scherzi, freddure, spiritosaggini, ‘tirate', chiacchere, ‘fiabe e chimere', il tutto esposto in forma di lettere indirizzate da pescatori appartenenti a una stessa famiglia, nel corso di più generazioni, a destinatari per lo più illustri o fittizi: e sono in tutte, anche in quelle dell'ultimo, che si indirizzano, senz'alcuna sottoscrizione a varie cortigiane di Venezia, un'intima arguzia e una sottile ironia, […] che permette all'autore, calcolatamente, di passare dai pettegolezzi delle calli e dei campielli all'allusione ai maggiori pubblici avvenimenti, e anzi alla loro ironizzazione variamente giocata nelle sfumature del linguaggio. Alla fortunata raccolta - dal 1547 al 1610 se ne fece una ventina di edizioni - il Rossi riconosce un primo autentico pregio d'arte, oltre che un notevole valore storico, per i frequenti ricordi di avvenimenti, feste, giochi, balli, canzoni, proverbi e per la ripresa di nomerosi motivi della letterarura popolare [...] Le Lettere del Calmo divennero un repertorio fondamentale per i comici dell'arte e costituirono il modello per altri repertori apparentemente epistolari, come quello di Isabella Andreini: esse diedero l'avvio a un ‘generico' di scena, di cui l'attore si serviva in determinate situazioni: tirate, monologhi, uscite, patti di raccordo, ecc.” (N. Vianello, Per un'edizione delle opere di Andrea Calmo. Saggio di bibliografia, in: “Letteratura e critica. Studi in onore di Natalino Sapegno”, Roma, 1976, III, pp. 224-225).

Among the addressees of the letters are many important Italian noblemen, men of letters (e.g. Aretino, Doni, Giovio, Molino), and painters (e.g. Tintoretto, Michelangelo). Of great interest are also the many allusions to music and musicians (e.g. Willaert). One of the more intriguing letter is certainly that addressed ‘Alla colonna de la Musica M. Bellina Hebrea (leaves 34r-35r, cf. D. Harrán, Madonna Bellina, ‘astounding' Jewish musician in med-sixteenth-century Venice, in: “Renaissance Studies”, 22/1, 2007, pp. 16-40). Noteworthy are also the over fifty letters addressed to Venetian courtesans, some of whom are included in the famous/infamous Catalogo di tutte le principali et più honorate cortigiane di Venezia (1557-1566) (cf. A. Barzaghi, Donne o cortegiane? La prostituzione a Venezia: documenti di costume dal XVI al XVIII secolo, Verona, 1980, pp. 168-191).

 

(Libro primo:)

Lombardini, Paolo (l. 3r, dedication letter)

Cocco, Antonio (l. 5v)

Usper, Matteo (l. 6v)

Salis, Bartolomeo de (l. 8v)

Parrasio, [Michele] (l. 10v)

Contarini, Giampaolo (l. 11v)

Venier, Marino (l. 13r)

Contarini, Lorenzo (l. 14v)

Tiepolo, Bernardo (l. 16v)

Gradenigo, Gabriele (l. 18r)

Pomposi, Soretta [Sifretta, in earlier editions] di (l. 19v)

Altieri, Tuffonia di (l. 21r)

[Molino], Antonio [called il] Burchiella (l. 22r)

Mazzante, Paolo (l. 23r)

Soranzo, Benedetto (l. 24v)

Caterina da Lodi (l. 25v)

Farnese, [Alessandro] (p. 26v)

Nani, Piero (l. 28v)

Barocci, Angelo (l. 29v)

Michiel, Francesco (l. 32r)

Querini, Daniele (l. 33r)

Venier, Francesco (l. 34v)

Dolce, Ludovico (l. 36v)

Dolfin, Zaccaria (l. 39r)

M.[adonna] Isabetta (l. 40r)

Giustiniani, Giambattista (l. 41r)

A le honorandissime stampe (to the honorable prints) (l. 43r)

 

(Libro secondo:)

Corner, Giovanni (l. 2r, dedication letter)

Guoro, Pandolfo (l. 4r)

Pisani, [Luigi] (l. 6r)

Barbarigo, Zaccaria (l. 7r)

[Dovizi, Giambattista], Abate Bibiena (l. 8v)

Donà, Giovanni (l. 9v)

Giovio, [Paolo] (l. 11v)

Da Canale, Cristoforo (l. 14r)

Salamone, Francesco (l. 15r)

Zane, Marin (l. 16r)

Pesaro, Beneto (l. 17r)

Vitturi, Bartolomeo (l. 18r)

Venier, Girolamo (l. 19r)

Mocenigo, Marino (l. 20v)

Emo, Leonardo (l. 21v)

Rizzo, Giovanni (l. 23v)

Abioso, Giovanni (l. 25r)

Sonica, Francesco (l. 26r)

Madonna Cornelia (l. 27r)

Avogaro, Fioravante (l. 28r)

[Della] Vedova, Francesco (l. 29r)

Zuccato, Francesco and Zuccato, Valerio (l. 30r)

Parabosco, Girolamo (l. 31r)

Dal Cornetto, Gianmaria (l. 32r)

[Giancarli], Luigi Artemio (l. 33r)

Madonna Bellina Hebrea (l. 34r)

Tromboncino, Ippolito (l. 35r)

Moscardina di Ganzanti (l. 36r)

n.r. Honorando mio spettacolo moderno (l. 37v)

Giovanni da Bruolo (l. 39r)

Tintoretto, Jacopo (l. 40v)

Beltrame, Piero (l. 41v)

[Dolfin], Alvise (l. 42v)

Franceschi, Sebastiano di (l. 43v)

De Salis, Bartolomeo (l. 45r)

Farnese, Ranuccio (l. 48v)

Badoer, Federico (l. 49v)

Francesco da Castello (l. 50v)

Dall'Orso, Francesco (l. 52v)

Alle Signore Comedie (to the Comedies) (l. 55v)

 

(Libro terzo:)

Trevisan, Stefano (l. 2r, dedication letter)

Paruta, [Bartolomeo] (l3r)

Morosini, Girolamo (l. 5v)

Pasqualigo, Marin (l. 7r)

Zorzi, Francesco (l. 8v)

Gussoni, Marco (l. 10v)

Da Legge, Andrea (l. 11v)

Priuli, Giovanni Francesco (l. 12v)

Marcello, Domenico (l. 14r)

Cavalli, Giovanni (l. 15v)

Contarini, Andrea (l. 16v)

Bon, Domenico (l. 17v)

Val Marin, conte di (l. 19v)

Aretino, Pietro (l. 20v)

Draghi, Severino de' (l. 22r)

Maggio, Lucio (l. 24r)

Don Dona[t]o, Vicario in S. Spirito (l. 25v)

Melle, Camillo (l. 26v)

Ragazzoni, Benetto (l. 28v)

Wil[l]aert, Hadrian (l. 20v)

Secco, Antonio (l. 31v)

Buonarroti, Michelangelo (l. 33r)

Bressan, [Francesco] (l. 35v)

Francesco da Burano (l. 37r)

Doni, Anton Francesco (l. 38v)

Ziliol[i], Scipione (l. 39v)

Gromio, Giovanni Andrea (l. 41v)

Salvatronda, Ventura (l. 43r)

Salis, Bartolomeo de (l. 44v)

Morello, Francesco (l. 46v)

M.[esser] Giovanni, ingener de M. Fantin (l. 48r)

Rizzo, Gian Paolo (l. 40v)

Doria, Giacomo (l. 51r)

Gabardo, Lunardo (l. 52r)

Schieti, Bernardin di (l. 53v)

Sura, Giambattista (l. 45r, i.e 54r)

Savioni, Francesco (l. 56v)

Mielich, Christopher (l. 58r)

Maurici, Filippo (l. 59r)

Raimondi, Annibale (l. 60v)

Sarra, Angela (l. 61v)

Rizzi, Vienna (l. 63v)

Alla gloriosa Fama (to the glorious Fame) (l. 65r)

 

(Libro quarto:)

Porcia, Silvio di (l. 2r)

Signora Delizia (l. 5r)

[Balino?], Tullia (l. 6v)

Signora Balzana (l. 8r)

Signora Lucida (l. 9v)

Signora Spagnoleta (l. 11r)

Signora Florida (l. 12v)

Signora Basilica (l. 13v)

[Parisotta?], Letizia (l. 15r)

Signora Ortensia (l. 16r)

Signora Virgilia (l. 17v)

Signora Thesorina (l. 18v)

Signora Laurina (l. 20v)

Signora Romana (l. 21v)

Signora Circenia (l. 23r)

Signora Griseida (l. 24v)

Signora Brunela (l. 26r)

Signora Honoria (l. 28r)

Signora Cavriola (l. 29v)

Signora Galandra (l. 31v)

Signora Ardelia (l. 32v)

Signora Porzia (l. 34r)

Signora Fulgenzia (l. 35v)

Signora Leonoria (l. 37r)

Signora Oliveta (l. 38v)

Signora Celestina (l. 40r)

Signora Vitruvia (l. 41v)

Signora Fasana (l. 43r)

[Zotta?], Imperia (L. 44V)

Signora Camilla (l. 46r)

Signora Borghese (l. 48r)

Signora Egidia (l. 49v)

Signora Biancarda (l. 51r)

Signora Calidonia (l. 52v)

Signora Mesalina (l. 54r)

Signora Violina (l. 55v)

Signora Orsolina (l. 57r)

Signora Telura (l. 59r)

Signora Oriental (l. 60v)

Signora Ferina (l. 62r)

Signora Palmeria (l. 63r)

Signora Corniola (l. 64v)

Signora Frondosa (l. 65v)

Signora Pompilia (l. 67r)

Signora Alba (l. 68v)

Signora Silvia (l. 70r)

Signora Serpilia (l. 71r)

Signora Cerviera (l. 72v)

Signora Aquilina (l. 74r)

Signora Fausta (l. 75v)

Signora Fontana (l. 77r)

Alle ottime e sacratissime Muse (to the sacred Muses) (l. 78v)

 

Little is known with certainty about the life of Andrea Calmo, Venetian actor, playwright, and poet. From an artisan background, Calmo became the outstanding exponent of polyglot theatre in mid-16th century Venice, performing before socially mixed audiences.

His farcical comedies feature an entertaining babel of languages, pidgins, and accents, and demand to be seen rather than read: Las Spagnolas (1549), Saltuzza (1551), La potione (1552), La Rodiana (1553), La Fiorina (1553), and Travaglia (1556). Calmo neglects coherent storyline and characters in favour of sub-plots, types, gags, and linguistic virtuosity, thus pointing decisively towards the improvised theatre of the Commedia dell'arte, of which he is credited today as one of the creators along with Antonio Molino and Angelo Beolco.

He is said to have played the parts of Pantalone and the ‘singer' in various famous companies of comedians which flourished at Venice at that time (cf. P.C. Castagno, ‘Mente teatrale': Andrea Calmo and the Victory of the Performance Text in Cinquecento ‘commedia', in: “Journal of Dramatic Theory and Criticism”, VIII/2, 1994, pp. 37-57).

Calmo was also an able musician in his own right in the tradition of the humanist improvvisatori. He also made use of the Petrarchan sonnet in the Rime piscatorie (1553), and the pastoral genre in the Egloghe pastorali (1553) also written in Venetian dialect. Some of his poems were set to music by Lodovico Agostini in Musica sopra le rime bizzarre di M. Andrea Calmo, & altri autori (1567) (cf. L. Zorzi, Andrea Calmo, in: “Dizionario biografico degli Italiani”, XVI, 1973, pp. 775-781; and P. Vescovo. “Sier Andrea Calmo”. Nuovi documenti e proposte, in: “Quaderni Veneti”, 2, 1985, pp. 25-47).


Delle lettere [...] Libro primo [-quarto]